Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Sivulauseita | Tilda mustamaa

Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1 Sivulauseita | Tilda mustamaa lähetetty Ke Loka 04, 2017 9:43 pm

Tilda M.

Vuokraaja
S i v u l a u s e i t a   |   Tilda Mustamaa

Tarinoita tallin ovien ulkopuolelta.

Viimeinen muokkaaja, Tilda pvm Ke Loka 11, 2017 3:48 pm, muokattu 1 kertaa

https://hummanihei.wixsite.com/talli/acacia

2 Vs: Sivulauseita | Tilda mustamaa lähetetty Ke Loka 04, 2017 9:48 pm

Tilda M.

Vuokraaja
23.9.2017  |  M u u a l l a   m a a l l a    

“Vihdoin!” Kuuluu huudahdus ja polkkatukkainen nainen juoksee pihatietä pitkin riemuissaan nauraen. Tilda levittää käsiään ja kaappaa naisen halaukseen. Viime tapaamisesta on iäisyys. Laura on yksi harvoista hevosia harrastavista ystävistä ja joka toteutti unelmansa muuttaen vuosi sitten maalle eläimineen. Pihassa seisoo vanha puutalo ja pieni talli, jonka kyljessä vielä jäljellä olevaa syysheinää laiduntaa Lauran suomenhevosruuna karhuturkkisen shetlanninponin ja turpakarvoistaan harmaantuneen kookkaan puoliverisen kanssa. On hiljaista ja idyllistä. Tilda katselee ympärilleen hymynkare suupielissään. Paikka on aivan Lauran näköinen.

“Noooo, minkälainen rich bitch susta on nyt tullu neiti terapeutti? Ja Auburn! Jösses! Paikan maine kiirii vaikka ei olisi kylillä käynytkään. Suihkulähde!” Laura höpöttää tapansa mukaisesti paljon ja nauraen häärätessään samalla kahvia.
“Siis mustahan niin näkyy, että on millä mällätä!" Tilda vastaa leyhytellen vanhaa villapaitaansa.
"Valeasuja sanon minä!"
Tilda nauraa ryystäen kahvikupistaan. Pirttipöytä tuntuu kotoisalta vaikka hän onkin täällä ensimmäistä kertaa.
"Luuletko, että Hekan vauhti riittää sulle? Se sun kilpuris näyttää vähän säpäkämmältä tapaukselta. Sanna lupas Jullenki meidän käyttöön niin päästään maastoilemaan kunnolla." Laura sanoo.
"Kuulostaa loistavalta! Hekalla on aina sopiva vauhti."

Metsä tuntuu erilaiselta täällä. Tilda hengittää syvään ja sulkee silmänsä. Suomenhevosruuna Heka marssii tasaisesti korvat hörössä kavioiden alla kumisevaa polkua pitkin.
"Mitä sulle nyt sit oikeesti kuuluu? Oon vähän loukkaantunu, ettet oo pitäny yhteyttä ees lemppari eksääs!" Laura huikkaa edeltä.
"Oon tosi pahoillani. Ei mun ihan näin massiivista radiohiljasuutta ollu tarkotus alottaa. Mut maisemanvaihdos tuntu vaan parhaalta vaihtoehdolta."
"Hei, ei hätää! Kyl mä tiedän, et oot tommonen oman elämäs erakko. Siellä rikkaan naisen kattohuoneistossa vaeltelet, eihän siinä näille duunareille riitä aikaa."
Tilda nauraa. Hän oli kaivannut Lauraa.
"Näkisitki vaan mun kattohuoneiston. Sun mökkipahases on kartano sen rinnalla."
"Okei, annan anteeksi, jos siellä on yhtä kylmä herätä ku mun pirtissä. Et sori vaan laitan sut aamulla kantamaan klapeja! Laukataanko?”

Tildaa ei tarvitse kahdesti pyytää. Ratsukot ovat saapuneet sänkipellon laitaan ja hevoset tietävät mitä on tulossa. Heka harppaa pirteänä laukalle ja Laura kirittää vieressä suurta ruunikkoa. Harmaan syyspäivän viima käy terävänä silmiin, mutta Tildan olo on vapautuneempi kuin pitkään aikaan. Uudet ihmiset, työt ja treenaaminen ovat vieneet paljon energiaa. Tämä viikonloppu tuli juuri sopivaan väliin, jotta Tilda saattoi heittää aivot narikkaan.

"Oot varmaan yrittäny terapeutin viisaudellas haudata kaiken, mut miten se oikeuden käsittely keväällä meni?" Laura kysyy kääntyen satulassa taaksepäin.
Tilda huokaa.
"No sehän oli odotetustikin aika läpihuutojuttu. En oo nähny sitä sen jälkeen enkä usko,  et se mun olinpaikkaa hevospiirien kautta osaa selvittää tai selvittäis nyt muutenkaan."
Laura katselee Tildaa tutkivasti.
"Se on sit taputeltu?"
"Toivottavasti. Mun osalta ainakin."
Laura kohottaa vähän kulmiaan.
"On! Enköhän nyt oo molempien kantapäiden kautta sen todennu."
"Joo joo, kyllä mä uskon. Eihän sulla vaan oo seuraavaa sekopäätä kierrossa? Kyllähän me kaikki tiedetään, että oon ollu sun ainoa täysjärkinen nainen tähän asti" Laura virnistää keventäen tunnelmaa.
"Haahaa! Siis tottakai. Eihän mun kylillä pyöri kuin toinen toistaan hullumpia mallivartisia blondeja, joista, kuten tiedämme, en pysty pitämään näppejäni erossa."
"Arvasin!" Laura nauraa.

“No?” Laura toteaa hetken hiljaisuuden jälkeen.
“Mitä no?” Tlda vastaa.
“No onko sulla joku?”
“No ei todellakaan ole.”
“Eli on! Miten sä et vielä aikuisena naisenakaan oo oppinu valehtelemaan.”

Tilda tyytyy pyöräyttämään silmiään vastaukseksi. Laura aikoisi udella hänen olemattomista suhteistaan epäilemättä koko loppuillan viinilasillisten ääressä, mutta juuri nyt sekin tuntui vain kotoisalta. Tilda ei ollut nauranut näin paljon pitkään aikaan.

3 Vs: Sivulauseita | Tilda mustamaa lähetetty La Loka 14, 2017 6:59 pm

Tilda M.

Vuokraaja
15.10.2017  |  U u s i   t u k k a,  u u d e t   n a i s e t

Tilda tuijotti kampaamon näyteikkunaa, todennäköisesti Kallan ainoan sellaisen, joka oli somistettu tekokukilla ja halloween krääsällä. Paikka näytti siltä, että sitä oli pitänyt pystyssä vähintääkin pari vuosikymmentä sama vanhempi rouvashenkilö. Näyteikkunan pölyiset tekokukat ja hiusmainos, joka näytti olevan peräisin kampaamon perustamisajoilta, olivat epäilemättä pysyneet paikoillaan vuodesta toiseen kausikoristeiden vaihtuessa. Nainen vaihtoi painoa jalalta toiselle ja hypisteli hiuslenkkiään. Lopulta Tilda marssi ovesta sisään, jonka kahvassa kello kilahti ilmoittaen asiakkaan saapumisesta.

* * *

Myös sunnuntaisin työ- ja juoruamisintoinen rouva oli tarttunut tomerasti saksiin ja käynyt läpi Tildan hiukset sekä koko Kallan kylän historian. Pitihän verrattain uusi asukas saattaa ajatasalle kyläläisten elämästä. Olo oli lähtiessä hassun kevyt, kliseistä kyllä myös henkisesti, ei vain hiusten lähdön vuoksi. Lyhyt polkka keikkui askelten tahdissa ja naista nauratti. Tämä tästä nyt vielä puuttui vaikka vähän jälkijunassahan hän tuli uuden tukan kanssa. Erosta oli jo aikaa ja yhtä pörröinen kuontalo hänellä oli kuin ennenkin vaikkakin lyhyempi. Ei tämä nyt niin radikaalia ollut. Tilda oli iloinen ajatuksesta, että takkujen selvittelyyn kuluisi huomattavasti vähemmän aikaa eikä joka toinen ponnari häviäisi hiusten syövereihin. Kampaamon rouva oli jopa osannut kertoa kasaripermiksen olevan tulossa taas aallon harjalle, joten tässähän oltiin kerrankin muodikkaita omassa luonnonkiharassa. Olipa paljon etuja jättää puoli tukkaa kampaamon lattialle. Tilda tarttui puhelimeensa ja haki osoitekirjasta henkilön, jonka kanssa osasi tästä lapsenmielisesti riemuita:

“Arvaa mitä Laura! Ollaan samiksii!”

Sponsored content

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Oikeudet tällä foorumilla:
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa